ANÁLISIS DE LAS PRÁCTICAS DE RESPONSABILIDAD SOCIAL EMPRESARIAL EN LAS MIPYMES DEL SUR DE QUINTANA ROO A TRAVÉS DE TÉCNICAS MUTIVARIANTES
ANALYSIS OF THE CORPORATE PRACTICES OF SOCIAL RESPONSIBILITY IN THE MICRO-SMALL AND MÉDIUM SIZED ENTERPRISES OF SOUTHERN QUINTANA ROO THROUGH MULTIVARIATE TECHNIQUES
RESUMEN: Este trabajo analiza el desempeño de los hoteles del sur del estado de Quintana Roo a través de constructos de responsabilidad social ambiental, mediante un estudio empírico de una muestra de 90 hoteles. El objetivo fue determinar el perfil de las características de las prácticas ambientales y establecer la relación entre los factores identificados. La metodología utilizada fue descriptivo transversal, se empleó el análisis de conglomerados y el de correspondencia múltiple. Los datos analizados dieron como resultado una relación de dependencia entre las variables analizadas, derivando que las empresas que asignan recursos económicos en su planeación anual para realizar acciones sustentables, son las que más tienden a efectuar programas ambientales, campañas permanentes sobre concientización del medio ambiente y a establecer controles de los residuos generados.
PALABRAS CLAVE: Responsabilidad social empresarial, turismo, hoteles, prácticas ambientales.
ABSTRACT: The present paper assesses the performance of hotels across the south of Quintana Roo by using environmental social responsibility constructs. The empirical study was conducted using a sample of 90 hotels. The aim of this work was to determine the profile of the characteristics of the environmental practices as well as to stablish a relationship among identified variables. A cross-sectional descriptive methodology was performed using a cluster analysis and a multiple correspondence analysis. Results showed that there is a dependence relationship among analyzed variables. And thus, companies who allocate economical resources to carry out sustainable actions in their annual planning are the ones that tend to perform more environmental programs. Likewise, they are the ones that implement more permanent campaigns of environmental awareness and more waste generated controls. Furthermore, these companies tend to install more efficient and saving devices such as solar heaters, systems of low water consumption (in showers and toilets) and gas-saving equipment, among others.
KEY WORDS: Corporate social responsibility, tourism, hotels, environmental practices
CLASIFICACIÓN JEL: M100
AUTORES: Ma. de Jesús Pérez Hervert y José Luis Zapata Sánchez.
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